יום רביעי, 21 במאי 2014

ביקור במכון צומת

מי לא יודע מה זה מכון צומת? במכון צומת מנסים לתת פתרונות לבעיות הלכתיות שצצות בעידן הטכנולוגי.
את הביקור התחלנו בהרצאה בה התמקדנו ב״חשמל בשבת״ ובבעיות הלכתיות שבו: 

1. מבעיר
2. בונה (על פי החזון איש)
3. מכה בפטיש
4. איסור דרבנן - מוליד
5. עובדין דחול


לבעיות מוצעים פתרונות שונים: 

1. גרמא
2. הגברת זרם קבוע 

ועוד..

לאחר ההרצאה, הסתובבנו במרכז המבקרים של מכון צומת וראינו מכשירים שונים: 

1. ארון קודש טכנולוגי

מהצד האחד אנחנו לא רוצים לחשוף את ספרי התורה לגניבה. מהצד השני - אנחנו לא יכולים להשתמש במערכות טכנולוגיות בשבת. הפתרון - ארון קודש של צומת. ארון בו מותקנת מערכת אזעקה הניתנת לביטול על ידי הגבאים ללא חילול שבת. 



2. מקלדת לחירום וכוחות הביטחון

אמנם פיקוח נפש דוחה שבת אולם אם ניתן לעבור על ״פעולות קלות״ בשבת זה עדיף מאשר לעבור על איסורי תורה. ואכן במכון צומת נתנו את דעתם לסוגיה ופיתחו מוצרים שונים על מנת להפוך פעולות דאורייתא לפעולות דרבנן. אחד המוצרים - המקלדת שהזרם העובר בה קבוע והלחיצות רק מגבירות את הזרם אולם לא יוצרות דבר חדש. 



3. תנור אפיה שומר תורה ומצוות 

ראינו עוד הרבה מוצרים אבל אתאר רק מוצר אחרון: תנור אפיה שומר תורה ומצוות. הפעם לא מדובר בפיתוח שנועד למנוע חילול שבת אלא בפיתוח שנועד למנוע בישולי עכו״ם. כולם מכירים את הבעיה - כאשר גוי מפעיל את התנור, המאכל נחשב לבישולי עכו״ם לכל הדעות ולא ניתן לאכול אותו. כאשר יהודי מפעיל את התנור נחלקו הדעות: ככלל, האשכנזים מתירים, עפ״י הרמ״א והספרדים אוסרים, כפסק השולחן ערוך. בפת, לכל הדעות, די בכך שיהודי ידליק את התנור או אף יעשה שינוי בטמפרטורה על מנת להתיר את אכילתה. (אני מרגיש שפלשתי עמוק לתחומי דעת לא שלי ולכן אעצור כאן ואתמקד בבעיה ובפיתוח...). 

הבעיה מחריפה כאשר בעידן ״הכפר הגלובלי״ רוצים לייבא מוצרי מזון מסין או מכל מדינה מרוחקת אחרת. ניתן לפקח מרחוק על מוצרי המזון ולהשתמש במצלמות במעגל סגור שיחליפו את ה״משגיח״ הקונבנציונאלי אולם זה לא יועיל כל עוד לא יהיה נוכח משגיח במקום על מנת ״להדליק את האש״. 

במכון צומת הבינו את הבעיה והחליטו לפתח תנור שמופעל באמצעות SMS. המשגיח שולח את המסרון והתנור מתחיל לעבוד. 


ו.. זה עובד! 

שלחנו SMS לתנור ובתגובה הוא התחיל לעבוד. 


גם אם אתם תשלחו עכשיו, מהבית, מיסרון לתנור, הוא יתחיל לעבוד. אני רק מקווה שזה לא משפיע על תנורים אחרים ברחבי העולם אחרת עשינו להם אתמול קצת בלגן עם כל ה SMSים.

זהו. 

אנחנו נהננו, מקווים שהצלחנו להעביר לכם מקצת מהחוויה..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת.

קוראים